کد مطلب:5327 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

مقدمه اندیشمند فرزانه، استاد سید محمد جواد مهری
آشنایی كوتاه با اندیشمند توانای عصر حاضر:

دانشمند فرزانه و استاد فرهیخته جناب آقای سید محمد جواد مُهری، حفظه الله تعالی، فرزند حضرت آیة ا... العظمی حاج سید عباس مُهری رحمه الله كه نماینده حضرت امام خمینی قدس سره در كویت بودند، می باشند.

ایشان دارای آثار و ترجمه های نفیسی از قبیل: «در پیشگاه قرآن»، «در پیشگاه عترت»، «در جست و جوی حقیقت»، «آنگاه هدایت شدم»، «همراه با راستگویان»، «از آگاهان بپرسید»، «خاطرات مدرسه»، «از لابلای گفته ها و نوشته ها»، «اهل بیت كلید مشكل ها»، «اهل سنّت واقعی»، و صدها «مقاله» و «پژوهش» دیگر می باشند. ادام الله ایام تحقیقاته.

معظمٌ له، رئیس هیأت تحریریه ماهنامه وزین پاسدار اسلام هستند كه هزاران نفر از علاقمندان معارف اسلامی، سالیانی است كه از مقالات ایشان بهره می برند و نگارنده از سال 1370 تاكنون، این افتخار را پیدا نموده است كه از محضر ایشان كسب فیض نماید.

با وجودی كه چند سالی است كه استاد سید محمد جواد مُهری و اخوی محترمشان یعنی فقیه وارسته، حضرت آیة ا... حاج سید مرتضی مُهری دام عزّهما، به خاطر حضور مفیدشان در كویت، (كه هم چون نگین انگشتری، در بین شیعیان كویت می درخشند) و تبیین معارف اسلامی با تلاش بسیار می كوشند، امّا رابطه صمیمی خویش را با اعضاء محترم ماهنامه پاسدار اسلام حفظ نموده، تا جایی كه سالانه، چند مرتبه، دوستان اهل دل و قلم، در محفل صمیمی ایشان در دفتر ماهنامه پاسدار اسلام گِرد وجود نازنین ایشان حلقه زده و از محضر ایشان كسب فیض می نمایند.

از امتیازهای برجسته این اندیشمند فرهیخته، تسلّط به دانش های مختلف، آگاهی از مذاهب گوناگون دینی، ارتباط گسترده با مجامع بین المللی در راستای تبیین معارف اسلامی، پرورش هزاران شاگرد (از مذاهب مختلف) از طریق شبكه جهانی اینترنت می باشد كه در همین رابطه، بنیاد معارف اسلامی قم نیز یكی از مراكز مهم پژوهشی، تحقیقی است كه توانسته ارتباط گسترده ای با عالَم اسلام برقرار نماید.

مقدّمه ایشان بر كتاب حاضر، برگ افتخاری برای نگارنده و توفیقی برای خوانندگان ارجمند می باشد.

برای ایشان، توفیق روزافزون، طول عمر بابركت همراه با صحّت و سلامت آرزومندیم.

مقدمه اندیشمند فرزانه استاد سیّد محمّد جواد مُهری

به نام او ... كه هم رحمان است و هم رحیم.

و درود بی پایان بر بنده برگزیده و مصطفایش و بر دودمان پاكش.

ای انسان سرگردان در ملكوت زمین!

بی راهه مرو... شب بسی تار است و ظلمانی؛

و فجر صادق از دیده ها پنهان است؛

جهان در انتظار آفتاب لحظه شماری می كند؛

و این سان كه ظلمت جاهلیت به پایان می رسد؛

از درون شب تار ، نور خدا در مكه پدید می آید؛

فروغی نامتناهی تا اعماق درّه ها و دریاها... كوه ها و بیابان ها... جوی ها و رودها و هرچه میان آسمان ها و زمین است می تابد؛

این است فروغ سرمدی محمّدصلی الله علیه وآله؛

و اكنون كیست كه این فروغ را ببیند و تابشی از آن را به ما برساند تا از آن شعاع ربانی و تابش الهی توشه ای برگیریم و به زندگی ارزش بخشیم.

باید او را شناخت و او را به دیگران - در هر جا و هر مكان - به سبك های مختلف، با زبان های گوناگون، به روایت های متعدّد و به واژه های دیگر شناساند.

باشد كه از افق اطاعت تا آسمان معرفت راه بپیمائیم .

آری ! هم اینك هنگام آن رسیده است كه نور محمّدصلی الله علیه وآله در سراسر وجودمان چون چراغ هایی تابناك منفجر شود و این انفجار نور بر پهنای زندگی افاضه كند...

افاضه ای خوش بو تر از گل یاس و روان تر از آب زلال...

و این نور مقدس همچنان در هر رواقی كه خدا را نیایش كنند بتابد و دیگران را فوج فوج به ساحت بندگی حق سوق دهد كه تنها او را بخوانند و از او یاری جویند «ایّاك نعبد و ایّاك نستعین».

رشته سخن از كف رفت...

بازگردیم و به سیمای دلربای یار بنگریم، كه سخن از او گفتن، خوش است.

بیائید از او بخواهیم خود را به ما بشناساند.

ولی چگونه ممكن است كه جز خدا و علی و فرزندان علی، كسی او را نشناسد؛ پس باید به سراغ عترت رفت ...

پاره های تن رسول و حاملان علمش و وارثان دانشش و جانشینان به حقّش.

بیاییم با هم، فروتنانه بر سر سفره جاودانه «صحیفه سجادیه» بنشینیم و در برابر «علی ثانی» ، زین العابدین علیه السلام زانو بزنیم و به سخنان دُرَرْبارش گوش جان بسپاریم، كه سخن یار، از زبان معشوق، شیرین تر و دلچسب تر و بی گمان مؤثّرتر است.

«صحیفه سجّادیّه»، بالاترین و معتبرترین كتاب، پس از قرآن كریم است كه كلماتش، خود معرّف خویش است.

این چنین واژه ها و الفاظ والا - كه تالی تِلْو كتاب خدا است - جز از زبان معصوم تَراوش نكند.

خدایا! چقدر ما پیروان اهل بیت بهره مندیم... همراه با قرآن ، عترت را داریم و براستی كه بدون عترت، قرآن و آورنده اش ناشناخته و مبهم است.

امام سجادعلیه السلام پس از اسارت و در دوران خفقان اموی با سلاحی سنگین تر از هر سلاح به مصاف دشمن رفت.

امام سجادعلیه السلام با «كلمه»، به نبرد با دشمن آمد و بر او در اندك زمانی چیره شد؛ تنها با «كلمه».

و چه زیبا است كه امام علیه السلام، تنها با «كلمه»، دشمنان را برای همیشه شكست داد و به سقوط ابدی كشاند، و این «كلمه» جاودانه، كه با اشك پاك امام علیه السلام نگاشته شده است، در تاریخ ماند، كه همراه با قرآن در مقدّس ترین جایگاه ها قرار گیرد و پیوسته توشه راه، برای پیروان باشد؛ كه هرگز فراتر از راه حق نروند و همواره درون خط عترت قرار گیرند.

نكته بسیار مهمی كه تذكر آن مناسب است این كه امام علیه السلام، ضمن اینكه از «كلمه» استفاده كرد، راه دیگری نیز برای تبلیغ اختیار كرد كه شاید در كتاب ها و سخنان، كمتر از آن یاد می شود!

امام علیه السلام هر سال، برده های زیادی را پس از تعلیم و تربیت آزاد می كرد، تا در جامعه پراكنده شوند و تبلیغ گر آئین پاك محمّدی صلی الله علیه وآله باشند.

این روش آن قدر سودمند بود كه در مدّت زمان كوتاهی، رشته های تبلیغات دشمن را در سراسر جوامع اسلامی پنبه كرد، و نقشه های اسلام براندازشان را خنثی نمود.

این بردگان با معرفت، در حقیقت شاگردان امام علیه السلام بودند كه هر سال بیش از هفتصد درس رسمی و منظّم، از امام دریافت می كردند - یعنی معادل دو درس در روز - و پس از آشنایی كامل ، آنان آزاد می شدند تا درس ها را به دیگران بیاموزند.

در مراسم حج، بیش از 4000 حاجی - كه همه شاگردان حضرت بودند - در كنار آن حضرت به مكّه می آمدند و در روز عرفه، بر فراز كوه عرفات ، آخرین سخنرانی حضرت علیه السلام ایراد می شد، تا برگه های فارغ التحصیلی را عملاً - در ملأ عام - به آنان بسپارد و رهسپار دیگر دیار گرداند.

این سان مكتب اهل بیت علیهم السلام در سراسر جهان، توسط این شاگردان باوفا و مخلص - كه جز بردگان نبودند - پخش و منتشر می شد .

و اكنون رسالت خطیر ما این است كه باید مكتب امام سجادعلیه السلام را به جهانیان و پیش از همه، به هموطنان خودمان معرفی كنیم.

و این انگیزه مقدس بود كه برادر ارجمند و سخنور توانا، حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای سیّد جواد هاشمی، دام عزّه را واداشت كه نیای پاكش، رسول خداصلی الله علیه وآله را از زبان صحیفه سجّادیّه به مردم بشناساند.

چه انگیزه والا و چه روش مبتكرانه ای!

«صحیفه هاشمیّه» ؛ اسمی است با مسمّا! كه شامل ترجمه ای گویا و شرحی شیوا برای صحیفه سجادیّه می باشد و مرا - بدون گزاف - بیش از پیش شیفته كرد.

اینجانب، ضمن تقدیر از تلاش، تیزبینی و دقّت نویسنده و فاضل گرانقدر، جناب آقای هاشمی، به محبّین معارف اسلامی و دوستداران آیین پاك محمّدی تبریك می گویم و به فضل الهی، همواره ایشان را به خاطر این انتخاب بجا و لازم، تشویق و پشتیبانی خواهم نمود؛ زیرا بر این باورم كه نشر «كلمه»، بالاترین جهاد در مبارزه راستین با گمراهی ها و انحراف هایی است كه - متأسفانه - در رنگ های مختلف و ایسم های گوناگون دامن گیر بعضی گروه ها یا افراد می شود.

اگر آن روز امام سجادعلیه السلام با همین «كلمه» به مصاف دشمن اموی رفت، به خدا امروز به این «كلمه» بیش تر نیازمندیم، تا در نبرد با استكبار جهانی از آن استمداد كنیم و از گزند دشمنان مصون بمانیم.

توفیقات روز افزون این سیّد بزرگوار، ذرّیه پاك حضرت رسول صلی الله علیه وآله و حضرت زهراعلیها السلام را، در راستای تبلیغ «كلمه» و نشر آیین پاك محمّدی صلی الله علیه وآله، از خدای منّان طالبم و امیدوارم مرا، به ویژه هنگام نگارش این كلمات دُرَربار، از دعای خیرش فراموش نفرماید.

ربیع الثانی 1426 ه.ق

ملتمس دعا: سیّد محمّد جواد مُهری